Paweł Wąsowski - Homage to the square II

07 czerwca - 19 lipca 2019


Mój kolejny hołd dla kwadratu. Paweł Wąsowski.

 

Kwadrat jest częstą formą kompozycyjną w różnych mediach, a jego świetlistość jest najbardziej odczuwalna w równowadze i symetrycznym przekroju pola. Z biegiem czasu to właśnie kwadrat stał się podstawową formą w sztuce wielu genialnych artystów, takich jak Malewicz czy Mondrian.  

 

Kluczem do twórczości Pawła Wąsowskiego jest sztuka i architektura Bauhausu z jego lakonicznym językiem, prostymi podziałami formy i pola. W tym sensie można Wąsowskiego uznać za współczesnego spadkobiercę abstrakcjonizmu geometrycznego. Artysta przyznaje się do bycia koneserem i wielbicielem szkoły Bauhausu. Nie kryje podziwu dla jej założycieli, zwłaszcza eksperckiej wiedzy Josepha Albersa i teorii kolorów Johannesa Ittena. Ci dwaj mistrzowie pośrednio użyczyli Wąsowskiemu elementów swoich unikalnych wizji i stylów.

 

Wśród swoich opartowych mentorów Wąsowski wymienia m.in. Juliana Stańczaka, Richarda Anuszkiewicza, Bridget Riley itd. Przyglądając się ogólnie dorobkowi artysty, mamy do czynienia z nieuchronnym wnioskiem: regularna ekspozycja na współczesne formy sztuki sprawia, że trudno jest wypracować całkowicie niepowtarzalny styl, który w żaden sposób i w żadnej formie nie nawiązywałby do swoich poprzedników, zwłaszcza jeśli ekspozycja ta jest świadoma i głęboka. Zdarza się, że Wąsowski pracuje w purpurowo-różowej kolorystyce, tworząc kropkowane wzory, które przypominają zapis dawnych melodii muzycznych lub długości fal. Wąsowski opowiada o kolorze, którego dyskretne, starannie rozmieszczone geometryczne punkty tworzą płynne przejścia w całości kompozycji.

 

Celem sztuki jest dialog, przepływ i inspirowanie przemyśleń między artystą a odbiorcami jego twórczości. Ta fundamentalna prawda przejawia się w malarstwie Wąsowskiego jako hołd dla kwadratu i koloru. Co jest ważne, artysta posuwa się dalej i głębiej. Wewnątrz kwadratu splata kolory w organiczny, kontrastowy i dynamiczny sposób, w efekcie czego powstaje odmiana op-artu, wyczarowująca ulotne wrażenie ruchu wirowego i nadająca kwadratowi właściwości lewitującej mandali.


Māris Čačka
Dyrektor Artystyczny
Mark Rothko Art Centre

 

Wystawa organizowana jest przy współpracy z Galerią Bohema


Galeria prac


Powrót